Tuesday, April 7, 2009

Masihkah punya waktu?

Assalamualaikum wrt wbt…

Acap kali juga aku bertanya pada diri sendiri, apakah masih ada esok untuk aku? Apakah masih ada ruang untuk aku memperbaiki diri sendiri? Apakah masih ada sisa umur yang dapat aku manfaatkan…?

Bertanya soalan2 ini pada diri, buat aku rasa kerdil lagi kecil… Siapalah aku untuk memastikan jawapannya. Andai kata ia semudah ABC, mungkin boleh juga aku rungkaikan selepas D ialah E. Tapi, nyatanya, segala percaturan hidup bukan kita yang menentukan. Hanya DIA yang Maha Tahu segalanya…

Aku dan suami suka bersembang hal2 ini. Kadang2 kami sama2 melapangkan bahu untuk meredakan esak tangis sendiri. Mudah2an ia menjadi muhasabah buat kami dan sentiasa berdoa mohon dipanjangkan usia dengan penuh keberkatan.

Kerana nyatanya, kami selalu juga bertanya, bekalan apa yang telah sedia untuk dipersembahkan di hadapan Rabbul Jalil… hmmm… jujur, aku tak punya jawapan untuk itu. Yang ada hanyalah, segugus doa yang berpanjangan moga diampunkan segala dosa, dan diterima segala apa yang diusahakan…

4 comments:

  1. perkara yg sama jd perbualan kami juga

    ReplyDelete
  2. benarlah.. acapkali terpikir perkara ini.. ntah sok ntah lusa ntah sebulan ntah bila kita akn dipanggil pulang..

    melalui perbuatan, kita dapat tunjukkan kasih@syg@cinta kita pd Pencipta yg Maha Esa! tp..setakat manakah amalan kita selama ni..? masihkah punya waktu..? aku pun tanya blk pd dr aku.. mg2 Allah sentiasa memberi jln yg terbaik buat kita semua..jln org2 yg benar.amiin.

    ReplyDelete
  3. to sepol utusan hensem: mudah2an sm2 kita slalu bermuhasabah..

    ReplyDelete
  4. to uwais amzar's family: begitulah... aminnnn... moga kita semua terpelihara dengan iman kpdNya yang benar dan satu itu.. Allumakhtimlana bihusnil khatimah.. wala takhtim 'alaina bi suuil khatimah..

    ReplyDelete